خانه » آموزه های معنوی » چگونه دیگران را ببخشیم
forgiveness-clouds

چگونه دیگران را ببخشیم

عفو و بخشش، بار شما را سبک­تر می­کند، سنگینی را از روی شانه­ های شما برمی­دارد، کوله بارتان را خالی می­کند…
اما آیا بخشیدن یک نفر شما را از لحاظ فیزیکی نیز سبک­تر می­کند؟
“ذهن شما به این سوال جواب مثبت می­دهد”، این بیانیه­ ی رایان فِهر، استادیار مدیریت در دانشگاه واشنگتن است که اخیرا در مقاله ­ای در ژورنال روان شناسی اجتماعی و علوم شخصیتی چاپ شد. یافته ­های او نشان می­دهند عمل ساده ­ی بخشش، می­تواند باعث شود تپه­ ها با شیب کمتر به نظر برسند و حتی می­تواند این امکان را برای شما فراهم کند که پرش بلندتری داشته باشید.
فِهر دو نوع تحقیق را به انجام رساند، ابتدا او از شرکت کنندگان گروه اول خواست که زمانی را به خاطر بیاورند که کسی را بخشیده بودند. از گروه دوم نیز درخواست شده بود زمانی را به خاطر بیاورند که نتوانسته بودند کسی را ببخشند.
از دید ذهن، چسبیدن به خشم یا رنجش مشابه حمل کردن یک بار سنگین تا بالای یک تپه است.
“اگر خسته باشید یا در حال حمل یک کوله پشتی سنگین باشید، آن تپه به نظرتان از آنچه که واقعا هست شیب دار تر به نظر می­رسد. در واقع برداشت شما از شیب دار بودن با میزان سختی بالا رفتن از آن متناسب است.” فِهر توضیح می­دهد که، “نوع درک ما از دنیای اطرافمان لزوما متناظر با اجسامی که می­بینیم نیست، بلکه به حالات ذهنی و فیزیکی ما نیز بستگی دارد.”
فِهر در دومین تحقیق، از استنباط یک عمل فراتر رفت و اندازه­ ی پرش عمودی شرکت کنندگان را سنجید. همان طور که پیش بینی می­شد، گروهی که بخشیده بودند، نسبت به گروهی که نبخشیده بودند به طور متوسط پرش بلندتری داشتند.
فِهر توضیح می­دهد که تعبیر برداشتن بار سنگین از روی شانه ­هایتان واقعیت دارد. “این تعبیر مفهومی را در ذهن شما فعال می­کند. به این ترتیب آن مفهوم روی نوع درک و عملکرد شما در دنیا تاثیر می­گذارد.”
فِهر معتقد است که قرار گرفتن در این حالت سبک و بدون بار می­ تواند انرژی شما را آزاد کند، و در نگرش ذهنی خوش بینانه و تندرستی نیز نقش دارد.

چگونه دیگران را ببخشیم چگونه دیگران را ببخشیم چگونه دیگران را ببخشیم

البته، همواره به همین راحتی نیست که تصمیم بگیریم و بعد ببخشیم. برای اینکه به شما کمک کنیم بارتان را سبک کنید و پرش بلندتری داشته باشید، این تمرین از مارسی شیموف، مولف دوره­ ی “شادی بدون هیچ دلیلی” را قرار دادیم تا آن را امتحان کنید.
  1. مکان راحتی برای نشستن انتخاب کنید که کسی مزاحم شما نشود.
  2. چشمانتان را ببندید و به کسی فکر کنید که از او عصبانی، متنفر یا رنجیده هستید.
  3. چند نفس عمیق بکشید و به خودتان اجازه دهید روی این احساسات متمرکز شوید بدون اینکه مجبور باشید کاری در رابطه با آنها انجام دهید. فقط به آنها توجه کنید.
  4. حال درک کنید که عملکرد ناراحت کننده ­ی آنها قابل تغییر نیست. آنها در گذشته هستند، و در حال حاضر کاری نیست که بتوان انجام داد تا روی آنها تاثیر گذاشت. حد نهایی آن را احساس کنید.
  5. ببینید که این شخص همان گونه هست که هست، کاری را انجام داده است، چرا که رنج یا کمبودی داشته است. افراد تنها زمانی دیگران را می­رنجانند که خودشان رنجیده باشند. با مهربانی به این شخص نگاه کنید، و ببینید آیا می­توانید با رنج او احساس همدردی کنید؟ این شخص را مانند کودکی تصور کنید که آسیب دیده و به خاطر شدت دردش نسبت دیگران پرخاش می­کند. آیا می­توانید همدردی را احساس کنید؟
  6. یک یا دو دقیقه آرام بنشینید، وسعتی که این مهربانی وارد قلبتان می­کند را احساس کنید، هر چقدر که باشد. وقتی عصبانیت را رها کرده و می­بخشید، سبکی را احساس کنید.
این تمرین کوتاه “چگونه دیگران را ببخشیم” را به عنوان بخشی از فعالیت­ های صبحگاهی­ تان در نظر بگیرید، بدون شک با انرژی و خوش بینی بیشتر از هر روز استقبال خواهید کرد. (مشاهده مدیتیشن آزادسازی خشم)

درباره ی مدیرکل

مطلب پیشنهادی

Love to the loveless shown

چرا عشق ورزیدن به خودمان اهمیت دارد؟

شما یک خود واقعی دارید که نگران نیست، نمی ترسد، قضاوت نمی کند، خوشحال است و …

یک دیدگاه

error: Content is protected !!