خانه » تقویت قدرت مغز » چطور از زنجیره عادت رها شویم

چطور از زنجیره عادت رها شویم

مردم بنده ی عادت هستند. وقتی چیزی را به اندازه کافی تمرین می کنید، در آن مهارت پیدا می کنید. شاید کاری که انجام می دهید را دوست نداشته باشید اما مغز شما به یک سری الگوی نورولوژیکی معین برای واکنش نشان دادن به شدت عادت کرده و برای او راحت تر است که همان کار را ادامه دهید. زیرا انرژی کمتری می برد! چطور از زنجیره عادت رها شویم؟ وقتی از این الگوی رفتار آگاه باشید می توانید تصمیم بگیرید که بر این عادت انجام کارها غلبه کنید و کار دیگری انجام دهید. وقتی کاری دیگری انجام دهید، نتیجه متفاوتی می گیرید و در نهایت تعجب انرژی شما نیز بیشتر می شود. اراده انسان می تواند هر الگوی عادت را بشکند، اما باید تمرین کنید.

آیا تا به حال دیده اید دوستان یا آشنایان شما سالیان سال کارهای تکراری را انجام می دهند و همان نتایج نامطلوب را می گیرند و از اتفاقات زندگی خود شکایت دارند؟ شما که بیرون از زندگی آنها هستید خیلی خوب می توانید ببینید که کجا هستند، اما خودشان هرگز نمی بینند. گاهی هم افتخار می کنند که یک کار را به یک روش معین انجام می دهند و می گویند، “من همواره همان کار و همان روش را انجام می دهم و فلان اتفاق برایم می افتد.” به نظر می رسد که نمی دانند که می توانند با تغییر رفتاری که منتهی به آن نتیجه می شود نتایج نامطلوب را تغییر دهند. شاید هرگز فکر نکرده اید که جایگزینی هم وجود دارد یا در مورد یک راه حل جایگزین خیلی بدبین باشد.

اولین قدم برای بیرون آمدن از الگوی عادت این است که درک کنیم درگیر یک سری عادات و روشها شده ایم. به فعالیت های روزانه خود نگاه کنید و خودتان را آن زور که دیگران می بینند، ببینید. آیا الگوهایی دارید که در طول روز خیلی خیلی زیاد به سراغشان می روید؟ روش واکنشتان به دیگران را امتحان کنید، هم کلامی، هم احساسی. چیزی که در خودتان می بینید را بنویسید، تا بتوانید جزئیات را ببینید. آیا نتیجه ای که از رفتار گرفته اید، همان نتیجه ای است که می خواهید؟ اگر نه، آیا می توانید ببینید انجام همان کار تکراری همیشه همان نتایج را در پی خواهد داشت؟

در اینجا برخی از الگوهای رفتاری تکراری است که ممکن است بشناسید:

۱)همیشه به یک رستوران، فروشگاه یا پمپ بنزین رفتن

۲) طی کردن یک مسیر معین موقع رانندگی تا سر کار هر روز

۳) واکنش یکسان احساسی به چیزی که دیگران می گویند یا انجام می دهند

۴) خرید همیشگی محصولات با  یک برند خاص، یا ماشین از یک کارخانه خاص

۵) غذا خوردن در یک ساعت معین، یا خوردن یک سری خوراکی های معین

۶) عشق ورزیدن به همان شیوه همیشگی

۷) فکر می کنید تنها زنان آشپزی می کنند یا تنها مردان کارهای یدی انجام می دهند.

ممکن است بگویید “من با این کارها راحت هستم، چرا باید روش را تغییر دهم؟”

بین راحت بودن و عادت کردن تفاوت زیادی وجود دارد. ممکن است کاری که می کنید یا جایی که می روید یا نتیجه ای که می گیرید را دوست نداشته باشید، اما چون مدارات عصبی مغزتان به این شکل عادت کرده، انرژی کمتری می برد تا همان کار را به همان روش انجام دهید، تا اینکه بخواهد چیز جدیدی را که انرژی زیادی می طلبد را امتحان کند.

چطور از زنجیره عادت رها شویم چطور از زنجیره عادت رها شویم چطور از زنجیره عادت رها شویم habit

 

آگاه بودن از کاری که انجام می دهید، فکر کردن به آن اولین قدم برای تغییر یک رفتار و کسب نتایج بهتر است. مرحله بعد اراده برای بیرون آمدن از یک رفتار خاص است. شما می دانید که تغذیه درست، ورزش درست و احساسات درست چیست، اما تا وقتی اراده، تمایل، قصد و انگیزه برای عمل بر اساس آنچه می دانید را نداشته باشید، دانش نمی تواند شما را به جای بهتری برساند.

تمرین کنید که کارها را به شیوه ای متفاوت انجام دهید. هر رفتار خاصی که دارید سعی کنید بر عکس حالت نرمال انجامش دهید. کار سختی نیست فقط به تمرین نیاز دارد. ۲۴ ساعت آن را تمرین کنید و ببینید که چه اتفاقی می افتد. از چیزهای ساده شروع کنید. مثلا عادت دارید که هر روز صبح قهوه بنوشید، به جای آن آب میوه بنوشید. اگر معمولا دیر می خوابید، زود بخوابید و زود بیدار شوید. اگر سر چیزهای خاص عصبانی می شود، در عوض مهربان باشید.

عادت کنید که کارهای تکراری تان که نتایج نامطلوب دارد را شناسایی کنید، البته باید تمرین کنید تا این حلقه ی عادت را بشکنید.

به هر حال باید بیاموزیم چطور از زنجیره عادت رها شویم. یک راه برای باز کردن این زنجیره رفتاری این است که یک نقش بازی کنید. بازیگران می دانند که برای اینکه واقعا نقشی را بازی کنند، باید احساس کنند که این شخص جدید هستند، و آنها یک نقش را بارها و بارها بازی می کنند. می توانید همین کار را در زندگی تان انجام دهید. اگر می بینید که کسی رفتار قابل تحسینی دارد که دوست دارید داشته باشید، با دقت به حرکات حالات و الگوی تنفس و انقباض عضلاتش دقت کنید. توجه کنید که چه می گوید و چطور کلمات را ادا می کند. آنگاه دست به عمل بزنید و همان چیزهایی که مشاهده کردید را انجام دهید. می توانید تصویری از این مدل در ذهنتان بسازید و قدم به قدم شبیه همان تصویری که ساختید شوید.

در آخر به خاطر داشته باشید که قدردانی، اعتماد و پذیرش می تواند به شما این امکان را بدهد که در دنیا زندگی بهتری داشته باشید، و ویژگی هایی که برای آزاد سازی الگوهای عادت لازم است را یاد بگیرید.

درباره ی علیرضا همتی

مطلب پیشنهادی

قانون انتظار و نقش اساسی آن در عملکرد ضمیر ناخودآگاه

در متن زیر که برگرفته از کتاب غول درون است، تاثیر انتظارات روی ضمیرناخودآگاه را …

یک دیدگاه

error: Content is protected !!