خانه » تقویت قدرت مغز » پیوند زدن به حالات مثبت ذهن
brain (1)

پیوند زدن به حالات مثبت ذهن

 

در طول تجربه ­ی سگ پائولف، دریافتند که واکنش فیزیولوژیکی ترشح بزاق در هنگام انتظار برای غذا می­تواند به یک محرک خارجی مثل صدای زنگ پیوند بخورد. در نتیجه­ ی آن، یک مدار نورولوژیکی پیوندی در مغز سگ ایجاد شد که باعث شد بعدها فقط صدای زنگ علیرغم نبود غذا واکنش ترشح بزاق دهان را ایجاد کند.
در طول زندگی، پیوندهای زیادی تصادفا به صورت نورولوژیکی ایجاد می­شوند، زمانی که ذهن و بدن شما شدیدا با یکدیگر آمیخته شده باشند و یک محرک خاص در اوج یک حالت خاص بارها تکرار شود این اتفاق می­افتد. بعد از آن، هر گاه محرکی که به عنوان پیوند عمل می­کند ارائه شود، واکنش شما تجربه­ی دوباره­ ی همان حالت خواهد بود. یک پیوند می­تواند محرکی داخلی یا خارجی باشد که  باعث واکنش فیزیولوژیکی یا روانی می­شود. همان طور که یک کلمه­ ی گفتاری به عنوان تلقین بعد از هیپنوتیزم، می­تواند حالت هیپنوتیزم را برانگیخته کند، یک کلمه، تصویرسازی یا یک حرکت نیز می­تواند هر حالتی که در جستجوی برانگیختن آن هستید را برایتان فراهم کند. اینکه یک لینک نورولوژیکی تا چند وقت باقی می­ماند متفاوت است، اما هر چه پیوند از نظر شخص منحصربفردتر باشد، شانس اینکه مدت طولانی­ تری بماند بیشتر است. اینکه آن حالت چقدر باقی بماند نیز متفاوت است، اما یک حالت مطلوب می­تواند آغاز شود و آگاهانه از طریق یک فرایند خاص تقویت شود.
برای اینکه به شکلی موثر پیوندهایی به عنوان رفتار بهتر ایجاد کنید، زمان بندی ضروری است. استفاده از محرک باید در اوج یک تجربه ­ی عمیق باشد. وقتی یک محرک منحصر بفرد به عنوان پیوند ایجاد می­کنید، چندین بار آن را به همان شکل تکرار کنید تا به شکلی موثر مسیر عصبی را تشکیل دهید. اگر محرک منحصر بفرد لمسی باشد، باید در همان جا و با همان فشار تکرار شود. اگر یک کلمه است، باید با همان تن صدا و شدت گفته شود. هر چه تکرار محرک دقیق­تر باشد، پیوند موثرتر خواهد بود.

پیوند زدن به حالات مثبت ذهن پیوند زدن به حالات مثبت ذهن پیوند زدن به حالات مثبت ذهن maxresdefault 3

به عنوان یک تمرین برای اینکه به حالت اعتماد به نفس قوی پیوند بخورید، چشمانتان را ببندید و زمانی را به خاطر بیاورید که با قدرت به خودتان اطمینان داشتید، زمانی که مصمم بوده و کاملا شرایط را تحت کنترل داشتید، زمانی که دقیقا می­دانستید که چطور باید کاری را انجام دهید و برای انجام کار کاملا انگیزه داشتید. حال قدم به درون آن تجربه بگذارید، و اشتیاق و انرژی که در آن حالت داشتید را احساس کنید. اگر به خاطر آوردن چنین زمانی برایتان دشوار است، به این فکر کنید که اگر چنین تجربه­ای داشتید چقدر احساس عمیقی ایجاد می­کرد. حال به آن فکر بچسبید، چشمانتان را باز کنید و بایستید. بدنتان را در موضع خاصی قرار دهید که برای این احساس اعتماد به نفسی که در حال تجربه­ اش هستید کاملا مناسب باشد. حال در اوج این حالت اعتماد به نفس، مفصل انگشت میانی دست راستتان را با انگشت شصت فشار دهید، و با مشت دستتان یک حالت منحصربفرد ایجاد کنید و با صدایی مطمئن، بلند بگویید “درست است”. حال همانند زمانی که کاملا اعتماد به نفس داشتید شروع به تنفس کنید. با دست راستتان دوباره همان حالت منحصربفرد را با همان فشار ایجاد کنید، مثل بار قبل، و دوباره بگویید “درست است”، همان طور که قبلا گفتید. حال با تُن صدایی که بازتاب اعتماد به نفستان باشد بگویید، “من مسئولیت احساسی زندگی­ ام را می­پذیرم”. دقیقا وقتی این کار را انجام می­دهید، حالت منحصربفرد دستتان را با همان فشار ایجاد کنید و دوباره با همان صدا بگویید “درست است”. حال به رنگی فکر کنید که شما را یاد اعتماد به نفس می­اندازد، و خیلی آرام تصور کنید که آن رنگ را با تنفس عمیق وارد بدنتان می­ کنید، دوباره همان حالت دست را ایجاد کنید و بگویید “درست است”.
حال احساس کنید این قدرت در اختیار شماست. عالی است، نه؟ حال برای بهترین تاثیرگذاری فرایند پیوند زنی را دو مرتبه­ ی دیگر انجام دهید.
در طول هفته این تمرین پیوند زنی به اعتماد به نفس را به صورت مرتب انجام دهید، مخصوصا درست قبل از یک تصمیم مهم یا یک تجربه­ ی به یادماندنی، و توجه کنید که در کارایی شما و تجدید خاطرات چقدر تفاوت ایجاد می­شود. همچنین به خاطر داشته باشید که قبل از هر عمل مهم و ویژه در زندگی­تان، و در طول انجام آن، عمل پیوند اعتماد به نفس را انجام دهید (حالت دست) تا این تاثیر را تقویت کنید و بعدا به راحتی این تجربه را به خاطر بیاورید.
بسیاری از افراد حالات احساسی منفی را بیشتر از حالات احساسی مثبت تقویت و تمرین می­ کنند. حال که روند پیوند زدن به حالات مثبت ذهن را می­دانید، می ­توانید هر حالت مثبتی که دوست دارید را خیلی سریع به حرکات انگشتانتان پیوند بزنید (سلامتی، خلاقیت، شوخ طبعی، قاطعیت، هوشیاری، توقف اشتها بعد از وعده ­ی غذایی دلپذیر، سخاوت، انتظار مثبت، امنیت، خوشبختی، هیجان و غیره). می­ توانید برای هر یک از این موارد به صورت جداگانه یک حالت خاص با فشار انگشتان دستتان ایجاد کنید و به آنها پیوند بزنید. اگر الگوهای رفتاری که تا به حال از آن استفاده می­کرده­اید در بهبودی شما موثر نبوده، همواره می­ توانید آن را تغییر دهید. به خاطر داشته باشید، اگر کاری که همیشه در گذشته انجام می ­دادید، باز هم انجام دهید، همان نتایجی را می ­گیرید که همیشه می­گرفتید. اصلا لزومی ندارد که در زندگی یک فرد درمانده و مستاصل باشید.

 

درباره ی مدیرکل

مطلب پیشنهادی

break-the-habit-now

چطور از زنجیره عادت رها شویم

مردم بنده ی عادت هستند. وقتی چیزی را به اندازه کافی تمرین می کنید، در …

یک دیدگاه

error: Content is protected !!