خانه » تقویت قدرت مغز » ایجاد پیوندهای ذهنی مطلوب در دیگران
brain2

ایجاد پیوندهای ذهنی مطلوب در دیگران

حال که یاد گرفتید چطور به حالات مثبت ذهن پیوند بزنید و حالات منفی را در خودتان خنثی کنید، می­توانید این تکنیک را روی سایر افراد نیز اعمال کنید. تصور کنید بتوانید دوستان، آشنایان و همکاران خود را سرشار از اشتیاق، اعتماد به نفس و خوشحالی کنید، حالا یاد می­ گیرید که چطور این کار را انجام دهید.
البته ایجاد پیوندهای ذهنی زمانی موثر است که شخص نداند این اتفاق برایش در حال رخ دادن است. تبلیغات تلویزیونی و فروشندگان همیشه حالاتی در شما ایجاد می­کنند و با این حالات بازی می­کنند تا باعث علاقه یا عدم علاقه­ ی شما به محصولاتشان شوند. کمدین ­ها پیوندهایی به حالت شوخی و خنده در حضار ایجاد می­کنند.
در ایجاد پیوند در سایر افراد، حالت درونی که شخص دارد نشان می­دهد را بیابید و به آن پیوند بزنید، یا می­توانید حالتی را ایجاد کنید که دوست دارید در شخص بروز پیدا کند و به آن پیوند بزنید. برای مثال، فرض کنید در یک مسابقه ­ی اسب دوانی بودید و اسب دوست شما همین حالا مسابقه را با نتیجه­ ی ۲۰ به ۱ برده است. در اوج این شادمانی و کامیابی، شما برای تبریک دستش را در میان هر دو دستتان گرفته و می­فشارید. اگر این حالت به اندازه ­ی کافی قوی بوده باشد، دفعه­ ی بعد که دقیقا به همان شکل دستش را میان هر دو دستتان گرفته و فشار دهید، می­توانید ببینید که او همان احساس شادمانی را دوباره تجربه می­کند. اگر در آینده یک زمانی روز بدی داشته باشد، این یک روش خوب است تا او را از ناراحتی خارج کنید. یک شیوه­ ی دیگر این است که کاری کنید او در درون دوباره با یکی از تجربیات گذشته اش زندگی کند و قدم به درون آن بگذارد. در اوج این تجربه مجدد، یک محرک منحصربفرد ایجاد کرده و پیوند بزنید.

ایجاد پیوندهای ذهنی ایجاد پیوندهای ذهنی ایجاد پیوندهای ذهنی مطلوب در دیگران brain1

حالا با دوستتان کار کنید و در یکدیگر احساس رضایت و شادی را به عنوان یک حالت ترکیبی پیوند بزنید. عبارت زیر را برای دوستتان بخوانید (می تواند چشمانش را بسته یا باز نگهدارد):
حالا جایی در حافظه ات را جستجو کن که رضایت و شادی کامل را در زندگی ات تجربه کردی. (وقفه) اگر نمی توانی اکنون چیزی را به خاطر بیاوری، تصور کن اگر چنین تجربه ای داشته باشی چه احساسی دارد. (وقفه) وقتی در اوج این تجربه قرار گرفتی آرام به من بگو “بله” و همزمان مشت دست چپت را به شکلی منحصربفرد بفشار. (منتظر بمانید تا دوستتان بگوید “بله”، سپس به آرامی و فورا دستتان را پشت دست راست او بگذارید و یک تماس لحظه ای ایجاد کنید). حالا با رضایت نفس بکش و همین طور به تجربه ی این احساس ادامه بده. (وقفه) حالا مشت دست چپت را به همان شکل دوباره بفشار. (وقتی او این کار را انجام می  دهد، به همان شکلی که قبلا انجام دادید دست او را لمس کنید.) حالا به من بگو چقدر احساس رضایت و خرسندی داری، و دوباره مشت چپت را فشار بده. (صبر کنید و به او اجازه دهید این کار را انجام دهید، سپس دوباره در همان زمان دست با دستتان او را لمس کنید، مثل حالت قبل). به دوستتان بگویید، “تو می دانی چطور راضی و خرسند باشی” حالا دوباره مشت دست چپت را فشار بده. (سپس به آرامی دوباره مثل قبل دست راست او را لمس کنید). حالا نقش ها را برعکس کنید و اجازه دهید دوستتان این کار را برای شما انجام دهد.
بسیاری از مواقع کسانی که همدیگر را دوست دارند، با تجربه وقایع احساسی منفی، احساسات منفی و ناگوار پیدا می کنند و در اوج این حالت منفی، از طریق تماس، کلمات یا حتی نگاه کردن به یکدیگر این احساس را به خودشان پیوند می زنند. بعدها وقتی این پیوند دوباره انجام شود، احساس منفی نیز بروز پیدا می کند، و اغلب فرض می شود که تقصیر طرف مقابل است. همان طور که با شناسایی این پیوندها می توانید آنها را رفع کنید، می توانید در اوج تجربه های مثبت با کسانی که دوستشان دارید، ایجاد پیوندهای ذهنی مثبت را نیز به سادگی انجام دهید. بنابراین، وقتی تصمیم میگرید که حالات مثبت رضایت، لذت، شادی، اعتماد به نفس و اشتیاق را با فردی که دوستش دارید پیوند بزنید، شادی دو جانبه بین خودتان را تشدید کرده و رابطه موثرتری می سازید.

درباره ی مدیرکل

مطلب پیشنهادی

break-the-habit-now

چطور از زنجیره عادت رها شویم

مردم بنده ی عادت هستند. وقتی چیزی را به اندازه کافی تمرین می کنید، در …

یک دیدگاه

error: Content is protected !!