خانه » آموزه های معنوی » مراقبه چیست
Side view of woman sitting in lotus position on lakeshore with focus on stack of stones

مراقبه چیست

مراقبه چیست ؟ آیا مراقبه یک نوع عبادت یا نیایش است؟

 این طور نیست. مراقبه یا مدیتیشن به معنای آگاهی است. هر کاری که با آگاهی انجام دهید یک مراقبه است. “توجه کردن به تنفستان” یک مراقبه است؛ گوش کردن به آواز پرندگان مراقبه است. تا زمانی که هر کدام از این فعالیت­ها فارغ از سایر حواس پرتی­های ذهنی باشند، یک مراقبه­ ساده و موثر هستند.
مراقبه یک تکنیک نیست، بلکه شیوه­ ی زندگی است. مراقبه به معنی توقف رشته­ ی طولانی افکار است. این یک حالت آگاهی برتر است، که در آن مغز از افکار پراکنده و الگوهای مختلف رها می­شود. مشاهده کننده (کسی که مراقبه می­کند) متوجه می شود که تمام فعالیت های ذهن تنها به یک مورد کاهش می یابند.
حضور در همین جا و همین لحظه، دقت کامل به هر چیزی که اتفاق می افتد، بدون حواس پرتی یا قضاوت، با یک ذهن آرام و شفاف، تمرکز ذهنی (mindfulness) نامیده می شود. مراقبه یک تمرین ساده است تا شخص را با تمرکز ذهنی آشنا کند. مراقبه شرایطی بهینه برای ذهن ایجاد می کند تا آرام تر، مهربان تر و شفاف تر باشد. همان طور که ورزش مرتب شما را متناسب کرده و احساس بهتری به شما می دهد، مراقبه روزانه نیز می تواند ذهن شما را تغییر دهد. افراد در فرهنگ های مختلف بیش از هزاران سال است که می دانند مراقبه چیست و مراقبه می کنند و از تجربه روحانی آن بهره می برند.

چطور مراقبه کنیم

راه های مختلفی برای مراقبه وجود دارد، و از آنجایی که این یک تمرین شخصی است، قطعا چیزهای بسیار بیشتری از آنچه ما می دانیم وجود دارد. اما یک روش وجود دارد که روی آن بسیار تاکید شده است. آن مراقبه تمرکز-توجه یا تمرکز ذهنی است، که در آن روی یک چیز خاص تمرکز می کنید، مثلا نفس کشیدن، احساسی در بدنتان یا یک جسم بیرونی. نکته این نوع مراقبه این است که شدیدا روی یک نقطه تمرکز کنید، و اگر حواستان پرت شد مرتبا توجهتان را به نقطه کانونی بازگردانید.
نوع دیگر مراقبه، مراقبه­ نظارت است، شما به هر چیزی که در اطرافتان رخ می دهد دقت می کنید، فقط دقت می کنید بدون اینکه عکس العملی انجام دهید یا قضاوت کنید. می توانید روزانه هر چند دقیقه که دوست داشتید این تمرینات را انجام دهید.

وقتی مراقبه می کنید چه اتفاقی برای مغز می افتد

اینجاست که مراقبه جذاب می شود. دانشمندان با استفاده از تکنولوژی های جدید مانند اسکن FMRI فعالیت مغز را هنگام مراقبه بررسی کرده اند. تفاوت عمده این است که مغز در هنگام مراقبه پردازش اطلاعات را متوقف می کند و امواج بتا کاهش می یابند. تصویر زیر نشان می دهد که چطور امواج بتا که در سمت چپ با رنگ های روشن نشان داده شدند، در طول مراقبه کاهش می یابند (تصویر سمت چپ).

مراقبه چیست مراقبه چیست مراقبه چیست

در زیر توضیح می دهیم که هنگام مراقبه در قسمت های مختلف مغز چه اتفاقی می افتد:

لپ قدامی مغز:

این رشد یافته ترین بخش مغز است، که مسئول استدلال، برنامه ریزی، احساسات و آگاهی و هوشیاری است. در طول مراقبه، کورتکس قدامی تمایل به ساکت شدن دارد.

لپ آهیانه:

این بخش از مغز اطلاعات حسی را در مورد دنیای اطراف پردازش می کند، و شما را در بعد زمان و مکان نگه می دارد. در طول مراقبه، فعالیت لپ آهیانه آرام تر می شود.

تالاموس:

نگهبان حواس است، این اندام با متمرکز کردن داده های حسی در اعماق مغز و متوقف کردن سایر سیگنال ها در مسیرشان، توجه شما را حفظ می کند. مراقبه جریان اطلاعات ورودی را کاهش می دهد.

ساخت شبکه ای:

این ساختار مانند محافظ مغز، محرک های ورودی را دریافت می کند و مغز را هوشیار و آماده واکنش نگه  می دارد، مراقبه شدت سیگنال های وارده را کاهش می دهد.

درباره ی مدیرکل

مطلب پیشنهادی

ده روش مقابله با خون آشامهای انرژی

همه چیز از انرژی است در سطح درون اتمی، همه ی آنچه در زندگی وجود …

یک دیدگاه

error: Content is protected !!