خانه » دستورالعمل مدیتیشن » مدیتیشن آگاهی از تنفس

مدیتیشن آگاهی از تنفس

این مدیتیشن به شما می آموزد که فقط حضور داشته باشید و با تعمق و آرامی به درون خود نگاه کنید. با مدیتیشن آگاهی از تنفس به خودتان اجازه دهید که از حالت همیشگی انجام دادن کارها به حالت انجام ندادن بروید. فقط صرفا حضور داشته باشید.

آغاز مدیتیشن آگاهی از تنفس

با کمر صاف بنشینید، همین طور که به بدنتان اجازه می دهید آرام شود، توجه خود را به این حقیقت معطوف کنید که شما در حال نفس کشیدن هستید. از حرکت هوا وقتی که وارد بدنتان می شود و از بدنتان خارج می شود آگاه باشید. به تنفس طبیعی خود ادامه دهید و سعی نکنید مدل تنفس خود را تغییر دهید. فقط از آن آگاه باشید و احساس وابستگی به تنفس را پیدا کنید. تنفستان را در اعماق شکم مشاهده کنید. شکمتان را که با هر دم منبسط می شود و با هر بازدم به سمت ستون مهره ها کشیده می شود، احساس کنید. با هر نفس، کاملا در اینجا و اکنون قرار بگیرید. سعی نکنید کاری انجام دهید، فقط با تنفس همراه باشید. توجه کاملتان را به دم و بازدم بدهید. ببینید که چطور در یک چرخه بی نهایت، یکی پس از دیگری تکرار می شوند.
متوجه خواهید شد که گاهی ذهنتان در افکار سرگردان می شود. وقتی متوجه شدید که حواستان به اینجا و تنفستان نیست، بدون اینکه در مورد خود قضاوت کنید، توجهتان را دوباره به تنفس برگردانید و سوار بر امواج تنفس شوید، کاملا از طول مدت هر تنفس در هر لحظه آگاه باشید. هر بار ذهنتان از توجه به تنفس دور شد، خیلی آرام دوباره او را به لحظه حال برگردانید، به مشاهده ی لحظه به لحظه جریان تنفستان. از تنفستان به عنوان یک نقطه عطف استفاده کنید که هر گاه ذهنتان منحرف شد، دوباره به لحظه حال برگردید. از تنفستان استفاده کنید تا وارد یک آگاهی و سکوت آرام شوید.

مدیتیشن آگاهی از تنفس مدیتیشن آگاهی از تنفس مدیتیشن آگاهی از تنفس free animated powerpoint templates nature

حال همین طور که تنفستان را مشاهده می کنید، ممکن است ببینید که گاهی از حواس بدنی تان آگاه می شوید. همین طور که اگاهی تان را روی تنفستان نگه داشتید، ببینید که آیا می توانید میدان آگاهی خود را افزایش داده و حواس بدنی تان را نیز در آن بگنجانید. بدنتان را از سر تا نوک انگشتان پا احساس کنید، و از تمام حواس بدنتان آگاه شوید. به طوری که نه تنها جریان تنفستان، بلکه حواس بدنتان را نیز مشاهده کنید.
با حضور در اینجا، به همراه تمام احساساتی که هر لحظه برخاسته می شوند، و بدون قضاوت در مورد آنها، بدون واکنش نشان دادن در مورد آنها، فقط کاملا حضور داشتن و کاملا آگاه بودن، ادامه بدهید. کاملا همراه با هر احساسی که وجود دارد و همراه با تنفستان و حواس بدنی تان حضور داشته باشید. باز هم هر گاه متوجه شدید که ذهنتان سرگردان شد، هیچ کاری نکنید، فقط حضور داشته باشید.
وقتی آگاهی تان از بدنتان خارج شد، دوباره آن را به کلیت بدنتان و به تنفستان برگردانید. دوباره به احساس وفور هر دم و هر بازدم برگردید. اگر هر لحظه متوجه شدید که وارد یک رشته تفکر شدید و دیگر تنفستان را مشاهده نمی کنید، با استفاده از تنفستان و حواس بدنی تان به عنوان یک نقطه عطف دوباره حضور را در لحظه تثبیت کنید.
فقط لحظه به لحظه به تنفستان توجه کنید، فقط در سکوت بنشینید و به دنبال چیزی نباشید، فقط باشید و پذیرای هر چیزی باشید.
بعد از این تمرین مدیتیشن آگاهی از تنفس، ممکن است هر لحظه بخواهید زمانی را در حالت “انجام هیچ کاری” صرف کنید، در حالت فقط حضور داشتن. برای اینکه به خودتان زمان بدهید که لحظاتی فقط همانی باشید که هستید. و وقتی به دنیای بیرون برمی گردید، اجازه دهید مزایای این تمرین در هر جنبه از زندگی تان منعکس شود.

درباره ی مدیرکل

مطلب پیشنهادی

مدیتیشن رنگ های جادویی

اولین قدم در انجام مدیتیشن رنگ های جادویی آگاه شدن از تنفستان است. دم… بازدم… …

2 دیدگاه

error: Content is protected !!