خانه » تقویت قدرت مغز » شناسایی حالت احساسی شما
brain3

شناسایی حالت احساسی شما

اگر به ماده ی مخدر یا الکل اعتیاد داشتید یا دچار ناهنجاری ذهنی بودید، آیا می توانستید تشخیص دهید که رفتار شما متفاوت است؟ آیا می دانید چه چیزی باعث گریه کردن یا عصبانیت شما می شود؟ تا زمانی که احساسات عمیقا تجربه نشوند، برای بسیاری از افراد توصیف یا ارتباط با احساساتشان دشوار است. آنها حتی گاهی اوقات تجربه ی احساساتی مانند عشق، ترس، عصبانیت یا لذت را انکار می کنند، زیرا هوشیارانه از چنین احساساتی آگاهی ندارند. حتی ممکن است افراد تظاهر به عشق یا خوشحالی کنند تا روی ناراحتی و عزت نفس پایین سرپوش بگذارند. برخی از افراد دارای اضافه وزن نمی توانند تفاوت بین ترس، عصبانیت یا گرسنگی را تشخیص دهند، بنابراین تمام آن احساسات را به شکل گرسنگی تعبیر می کنند. سپس با خوردن نسبت به خودشان احساس بهتری پیدا می کنند. میل به غذا و رابطه ی جنسی نیز در برخی از افراد با یکدیگر اشتباه گرفته می شود، به این ترتیب غذا برای ارضای میل جنسی استفاده می شود. افرادی که از نظر جنسی بی بند و بار هستند گاهی نمی توانند تفاوت بین شهوت، مهربانی، ناراحتی، قدردانی، دلسوزی و عشق را تشخیص دهند! وقتی تمرین شناسایی حالات احساسی خود را همان طور که در زندگی اتفاق می افتند انجام می دهید، می آموزید که چطور بهتر آنها را مدیریت کنید. همچنین یاد می گیرید چطور صادقانه خودتان را بهتر بشناسید.
با یک تمرین با همسرتان شروع کنید، ببینید وقتی در مقابل او نشسته اید چه احساسی دارید. آیا هیجان زده، سردرگم، راضی، مشتاق، کنجکاو، خجالت زده، با اعتماد به نفس، کسل، مغرور، ناراحت، خوشحال، ترسیده، متعجب، با انگیزه یا …. هستید؟ در خودتان جستجو کنید، صادق باشید و احساساتتان نسبت به همسرتان را شناسایی کنید. از آنجایی که احساسات شما اغلب فقط موقتا تایید می شوند، ممکن است یک برداشت کلی لحظه ای از احساساتتان هنگامی که از ذهنتان عبور می کنند داشته باشید. با هوشیاری مشاهده کنید، به درون رجوع کرده و احساساتی که عبور می کنند را شناسایی کنید، و آنها را به همسرتان ارتباط دهید. سپس، نقش ها را عوض کرده و اجازه دهید همسرتان همین کار را با شما بکند. وقتی هوشیارانه حالات احساسی خود را شناسایی کنید، کم کم از نواحی بالای مغز که شامل رفتار متفکرانه است، بیشتر استفاده می کند.
به عنوان یک تمرین دیگر، توجهتان را هوشیارانه روی احساس اصلی که اخیرا در زندگی تجربه کرده اید معطوف کنید، و این احساس را به همسرتان نیز نسبت دهید. در کجای بدنتان آن را احساس می کنید؟ آیا ناراحتی یا احساس خوشایندی در ناحیه شکم یا سینه تان وجود دارد؟ به هر تغییر ظریف که در ذهن و بدنتان اتفاق می افتد توجه کنید. چه احساسات دیگری را پیدا می کنید که به آن متصل باشد؟ تمام آنها را به همسرتان هم ارتباط دهید. سپس نقش ها را عوض کنید، و اجازه دهید همسرتان همین کار را انجام دهید.
شناسایی حالت احساسی شناسایی حالت احساسی شناسایی حالت احساسی شما
وقتی صادقانه احساساتی که به همسرتان دارید شناسایی کنید، اغلب یک دوستی نزدیک ایجاد می شود که در حالت معمولی یا گفتگوی ظاهری تجربه نمی شود. اگر تمرین کنید که اغلب احساساتتان نسبت به خود و دیگران را شناسایی کنید، در زندگی تان شفافیت احساسی و انسجام بیشتری وجود خواهد داشت، و روابط دوستانه ی شما مبتنی بر احساسات ناب خواهد بود نه تظاهرهای نادرست. تعجبی ندارد که اغلب به خاطر استفاده ی کامل تر از مغز فرایند شفای درون نیز اتفاق می افتد.
بعد از اینکه در شناسایی حالات احساسی مختلف به صورت آگاهانه مهارت پیدا کردید، می توانید قبل از انجام عمل مورد نظرتان با استفاده از احساساتی که باعث می شوند نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید تمرین کنید. همچنین می توانید قبل از انجام واقعی یک کار، ابتدا آن را تجسم کنید، و ببینید چه احساسی دارید. تجربه ی احساسات بهتر می تواند قابلیت یادگیری، هوش، کارایی شغلی، روابط میان فردی و همچنین سلامت فیزیکی شما را بهبود ببخشد. با شفاف سازی و شناسایی تجربیات احساسی که واقعا باعث می شوند در درون احساس خوبی داشته باشید، بهتر می توانید متوجه شوید که در زندگی واقعا چه می خواهید یا چه چیزی برایتان اهمیت دارد. دفعه ی بعد که احساسی فوق العاده خاص را تجربه کردید، کمی تامل کنید و روی آن اندیشه کنید تا بهتر آن را به خاطر بیاورید و بعدها هر وقت خواستید آن را دوباره ایجاد کنید. بررسی کنید تا ببینید خود درونتان چطور به آن واکنش نشان می دهد. بعد از یک مکالمه یا بعد از دیدن یک فیلم، با دقت هر احساسی که دارید را شناسایی کنید. وقتی چندین بار این کار را انجام دهید، خواهید توانست حالات احساسی مطلوب را به سادگی در آینده باز هم تجربه کنید و در عین حال از احساسات ناخوشایند اجتناب کنید.
بسیاری از روندهای فکری و احساسات وابسته به آنها اغلب به صورت ناخودآگاه در طول روز و حتی شب بارها و بارها بازپخش می شوند، و مستقیما مسئول رفتار و خلق و خوی روزانه ی شما هستند. می توانید با یک فیلم که آگاهانه از خودتان می سازید، این فیلم درونی ناخودآگاه را تغییر دهید.
به عنوان تمرین همین حالا یک فیلم مثبت از تجربیات گذشته تان درست کنید، شامل شهامت، اعتماد به نفس، شادی، عشق بی قید و شرط، مهربانی، بخشش، قدردانی و اشتیاق، و آن را در ذهنتان پخش کنید. (اگر در به خاطر آوردن تجربیات مشکل دارید، به جای آن یک فیلم خیالی از هر جا که دوست دارید باشید و آن طور که دوست دارید توسط افراد خیالی دیگر با شما رفتار شود، بسازید.) اگر لازم است به طور خلاصه نکات اصلی آن تجربیات را در دفترتان یادداشت کنید. احساسات خوبی را که تجربه می کنید شناسایی کرده و با آنها هماهنگ شوید، به طوری که بتوانید هر گاه در آینده به آنها نیاز داشتید دوباره آن احساسات را خلق کنید. بعدها، باید سریعا از این فیلم درونی استفاده کنید تا از هر حالت منفی مانند گناه، افسردگی، ناراحتی، ترس، خشم، شهوت، نگرانی و غیره تغییر وضعیت دهید. همچنین می توانید درست قبل از استراحت شبانه و مجددا صبح برای شروع یک روز مثبت این فیلم را باز پخش کنید. وقتی هر از چندگاهی وارد تجربیات احساسی مثبت گذشته شوید و آنها را زنده کنید، می توانید تجلی آن احساسات را در زمان حال افزایش دهید. به خاطر داشته باشید، تمرین شناسایی حالت احساسی به شما این قدرت را می دهد که هر حالت ذهنی که دوست دارید داشته باشید.

درباره ی مدیرکل

مطلب پیشنهادی

break-the-habit-now

چطور از زنجیره عادت رها شویم

مردم بنده ی عادت هستند. وقتی چیزی را به اندازه کافی تمرین می کنید، در …

یک دیدگاه

error: Content is protected !!