خانه » تقویت قدرت مغز » رویا بینی شفاف
Young beautiful drowned woman in blue dress lying in the water outdoor
Young beautiful drowned woman in blue dress lying in the water outdoor

رویا بینی شفاف

یک مرحله ضروری از خواب فاز حرکت سریع چشمی (REM) نامیده می شود که بیشتر رویاها در آن اتفاق می افتند. انسان ها و حیوانات آزمایشگاهی که از خواب REM محروم شده اند، رفتارهای عجیب و غریب و اغلب روان پریشی از خود نشان می دهند. محققان متوجه شده اند که حالت رویابینی در REM، اغلب آلفا یا تتا است (امواج مغزی ۴ تا ۷ سیکل بر ثانیه برای موج تتا و ۷ تا ۱۴ سیکل بر ثانیه برای موج آلفا). اما چطور می توان یک رویا بینی شفاف را تجربه کرد؟

رویاها معمولا لحظه ای بوده و بیانگر پیچیدگی ها ناخودآگاه ما هستند. حتی ممکن است آزاد سازی روانی تنش ها باشند. رویاها به صورت نمادین حاوی معانی هستند. از آنجایی که رویاها اغلب در پشت این نمادها پنهان هستند، مهم است که رویاهایتان را حفظ کنید و به صورت منظم آن را مرور کنید تا از مفهوم آنچه در زندگی تان رخ می دهد آگاه شوید. بعد از تعبیر نماد های ناخودآگاهی خودتان، رویاها می توانند به صورت یک لذت شخصی باشند نه فقط یک تجربه گیج کننده.

اصطلاح رویا بینی شفاف تجربه ای را توصیف می کند که در آن با هوشیاری در طول خواب تشخیص می دهید که در حال رویا دیدن هستید. با درگیر کردن هوشیاری خودآگاهی در یک فعالیت ناخودآگاهی، می توانید یاد بگیرید محتوای رویاها و مدت آن را کنترل کنید. هر چه در حالت بیداری معمولی آگاه تر و هوشیار تر باشید، مهارت پیدا کردن در رویا بینی شفاف برایتان راحت تر می شود.

برای یک رویا بیننده­ ی شفاف، رویاها بسیار واضح تر  و زنده تر از تجسمات ساده هستند. اشیا و افراد واقعی به نظر می رسند، و رویا بیننده اغلب می تواند به صورت هوشمند با کاراکترهای رویای خود صحبت کند. رویا بیننده های شفاف می توانند به خواست خودشان در خوابشان افراد یا آیتم ها را حذف کنند یا خلق کنند. در رویاها، می توانید از زمین بلند شوید یا پرواز کنید.

lucid رویا بینی شفاف رویا بینی شفاف lucid

در قبلیه ای به نام سنویی در مالزی، بیشتر فرهنگشان حول رویاها می چرخد. در سنین پایین، والدین از فرزندانشان در مورد رویاهایشان دقیقا سوال می پرسند. کودکان خیلی زود یاد می گیرند که رویاهای خود را کنترل کنند و نتایج سودمندی بگیرند. آنها با دستکاری آگاهانه رویاهای ناخودآگاهشان، نتایج مثبتی را در دنیای بیداری خود متجلی می سازند و مشکلات روزانه خود را به راحتی حل می کنند.

یک تکنیک برای دستیابی به حالت رویای روشن، این است که از خودتان سوال بپرسید، “آیا این یک رویا است؟” “آیا من دارم خواب می بینم؟” درست قبل از به خواب رفتن ۱۰ تا ۲۰ بار بپرسید. تکرار آگاهانه ی سوال نهایتا در حالت رویای ناخودآگاه شما ادغام می شود. بازتاب این سوال در حالت خواب، منتهی به نوعی مداخله هوشیارانه و آگاهی می شود، از این رو حالت رویابینی شفاف اتفاق می افتد.

یک نوع دیگر از این روش به این صورت است، درست قبل از خواب، بشمارید و تاکید کنید: “من دارم خواب می بینم، یک”.. “من دارم خواب می بینم، دو” و الی آخر. عمل شمارش باعث می شود که خودآگاه شما، هوشیاری خود را به آنچه که قصد انجامش را دارید گوش به زنگ نگه دارد.

یک روش دیگر این است که درست قبل از خواب بارها و بارها با خودتان تکرار کنید، “من حالا دارم به خواب می روم، می دانم که رویا خواهم دید. در حین خواب من متوجه خواهم شد که دارم خواب می بینم. امشب، من آگاهانه از رویایم مطلع خواهم بود. من با جزئیات کامل آنچه که می بینم را به خاطر خواهم آورد.”

همچنین می توانید از پیوند واکنشی محرک استفاده کنید. برای مثال، درست قبل از خواب، به دستتان نگاه کنید، و در عین حال با خودتان تکرار کنید، “وقتی در رویایم دستم را می بینم، متوجه خواهم شد که دارم خواب می بینم.” یک محقق یک از یک شوک الکتریکی خفیف استفاده کرد تا به رویا بینندگان این علامت را بدهد که دارند خواب می بینند، و موفق هم شد.

هر یک از این تکنیک ها ممکن است سیلی از رنگ ها، تصاویر، صداها و افکار را آغاز کنند. اگر شروع کنید به تفکرات انتزاعی، نشان دهنده این است که مغز راست در حال کار و مغز چپ بی کار است. فقط به مشاهده صداها و تصاویر ادامه دهید تا نهایتا در یک رویای ۳ بعدی وارد شوید که بتوانید جستجو کنید، تغییر دهید و چیزی بیاموزید.

در مورد کابوس ها و خواب های ترسناک مکرر، درست قبل از خواب، با شدت زیاد و به صورت فعال خودتان را در یک سناریوی مطلوب تر تجسم کنید. تصور کنید کاری را انجام می دهید که برایتان سودمند است، بنابراین این مرحله در ناخودآگاهتان ثبت می شود و همان سناریو را اجرا می کند. تصویر سازی های خود را با این تلقین همراه کنید که همه چیز تحت کنترل شماست و هیچ چیز ترسناکی وجود ندارد در نهایت فرایند تصویرسازی شما در فرایند خواب ادغام می شوند و نتایج مطلوبی حاصل می شود.

استفاده از تکنیک های بالا این توانایی را در شما ایجاد می کند که در ۴ تا ۵ هفته و شاید کمتر به رویا بینی شفاف دست پیدا کنید. بعد از دست یابی به حالت خواب شفاف، در ابتدا تنها به عنوان یک مشاهده کننده معمولی عمل کنید، در غیر این صورت شرایط ممکن است به بیداری تغییر کنید. به آرامی شروع به کنترل و تغییر ارادی خوابتان  کنید، به زودی مهارت کسب خواهید کرد. اگر از انگاشت های عجیب و غریب اجتناب کنید، می توانید به صورت معانی هدفمندی برای رویاهایتان طراحی کنید و در حالت خواب، به آنچه که دوست دارید در دنیای واقعی داشته باشید برسید. اگر دوست دارید مسائل مثبت در دنیای واقعی تان رخ دهید، حالا می توانید در مورد آن یک خواب خلق کنید.

 

 

درباره ی مدیرکل

مطلب پیشنهادی

break-the-habit-now

چطور از زنجیره عادت رها شویم

مردم بنده ی عادت هستند. وقتی چیزی را به اندازه کافی تمرین می کنید، در …

یک دیدگاه

error: Content is protected !!