خانه » تقویت قدرت مغز » خنثی کردن حالات احساسی منفی

خنثی کردن حالات احساسی منفی

برخی از شما پیوندهایی دارید (کلمات، تصاویر، شرایط و غیره) که به صورت اتوماتیک حالات احساسی منفی ذهنی و خشم و یا انتقام را در شما القا می­کند. شما نیاز به خنثی کردن حالات احساسی منفی دارید. با جایگزینی این پیوند­ها حالات نامطلوب شما می­تواند خنثی و کنترل شود، و می­توانید به گزینه ­های سازنده­ تر ذهنتان دسترسی پیدا کنید. برای مثال، از آنجایی که بسیاری از مردم بیشتر از روی عادت غذا می­خورند، تا نیاز، می­توانید چنین برنامه ریزی را با استفاده از پیوندها در مغزتان جایگزین کنید. تصور نکنید چنین عاداتی از کنترل شما خارج هستند. اگر با فرایندی که وجود دارد آشنا شوید، می­توانید پیوندهای ناخواسته را با پیوندهای محرک یا واکنشی جدید جایگزین کنید، به طوری که شما را مستقیما وارد حالتی کنند که دوست دارید. وقتی از حالاتی که در طول روز به سراغتان می­آیند آگاه باشید، می­توانید بسیاری از رفتارهای نامطلوب خودتان را تغییر دهید.
بعضی از افراد بیشتر از سایرین در حالات نامطلوب باقی می­ مانند، اما شناسایی و نظارت بر چنین حالاتی اولین مرحله برای جایگذاری معکوس آن حالت در ذهن است. اگر حالتی را نامطلوب نمی­دانید، دلیلی ندارد که آن را تغییر دهید. سپس، باید دریابید که چه پیوندهای محرکی این حالت نامطلوب را ایجاد کرده­اند. آیا یک کلمه، ظاهر یک فرد، یک تُن صدا، یک فکر، یک آهنگ، یک مزه یا یک بو است؟ اغلب پیوندهای نورولوژیکی در اوج یک تجربه­ ی احساسی منفی ایجاد می­ شوند، بدون اینکه متوجه شوید! برای مثال، فرض کنید که شما و همسرتان در خیابان مورد تهاجم یک دزد قرار گرفتید. بعد از این واقعه، با خشمی که هر دوی شما به این اتفاق داشتید، به شکل خاصی به یکدیگر نگاه کردید، که این به راحتی و بدون اینکه بخواهید پیوند زده شد. سپس، دفعه­ ی بعد که بیرون رفتید و به همان شکل به یکدیگر نگاه کردید، همان خشم را مجددا تجربه کردید. ناگهان رابطه­ ی شما عوض شد، و شما هرگز متوجه نشدید که آن پیوند مسئول این حالت بوده است.
برای خنثی کردن حالات ناخواسته، باید پیوندی به حالتی مثبت ایجاد کنید تا جایگزین آنها کنید. برای مثال، فرض کنید که سگ خانگی شما جلوی چشمتان توسط یک ماشین کشته می ­شود. در اوج احساس خشم، ترس، سراسیمگی و غم به خاطر از دست دادن حیوان خانگی­تان، یک نفر به آرامی شانه­ ی چپ شما را برای همدردی فشار می­دهد. چند روز بعد، یکی از دوستانتان در اداره به سمت شما می­آید و از شما تقاضای راهنمایی می­کند و دوباره شانه­ ی چپ شما را فشار می­دهد. ناگهان به همان احساس خشم، ترس، سراسیمگی و غم که به خاطر از دست دادن حیوان خانگی­تان تجربه کرده بودید، باز می­گردید. دوست شما از واکنش شما متعجب شده، و شما کل آن بعد از ظهر را در خودتان بودید. راهکار: مسبب پیوند که باعث برانگیخته شدن آن پیوند شد را شناسایی کنید: فشار شانه­ ی چپ. این بار فورا یک پیوند برای اعتماد به نفس بسازید و همزمان از دوستتان بخواهید که شانه­ ی چپ شما را دوباره فشار دهد. سپس مدار مغز شما دو انتخاب با حالات متناقض خواهد داشت. بدون شک یا حالت مثبت حالت منفی را تحت الشعاع قرار می­دهد یا آنها یکدیگر را خنثی می­کنند. این فرایند را چند بار تکرار کنید، سپس فشار روی شانه­ ی چپ را امتحان کنید تا نتیجه را ببینید. وقتی بتوانید مکانیزم­ های محرک که باعث ایجاد حالات منفی و نامطلوب می­شود را شناسایی و حذف کنید، می­توانید حالات مثبت و موفق را نصب کنید تا جایگزین آنها کنید. از آنجایی که برخی از لغات به عنوان محرک پیوند به حالات نامطلوب عمل می­کنند (ترس، دلزدگی، تنفر، خشم، کینه جویی، غیره)، به لیست کلمات زیر نگاه کنید. ببینید کدام یک از آنها واکنش ناخوشایندی در شما ایجاد می­کنند.

 

گیج، احمق، ترسو، حقه باز، شلخته، بی عرضه، ابله، برده، قاپ زنی، نادان، کسل کننده، جاسوس، ناامن، تلافی، بی احساس.

خنثر کردن حالات احساسی منفی خنثی کردن حالات احساسی منفی خنثی کردن حالات احساسی منفی releasing negative emotions

حال یکی از این کلمات را که آزارتان می­دهد، با صدای بلند و با ملایمت به خودتان بگویید، همزمان پیوند به اعتماد به نفس را انجام دهید تا تاثیر منفی آن را روی خودتان خنثی کنید. برای اینکه تاثیرگذار باشد چند بار این کار را انجام دهید. حال کلمه ­ی بعدی را که ناراحتی احساسی در شما ایجاد می­کند را در نظر بگیرید و همان روند را انجام دهید. حال هر بار که این کلمات را بشنوید، با ترس، دلزدگی، تنفر، خشم، کینه جویی واکنش نشان نخواهید داد.
کلمات تنها در صورتی روی شما قدرت دارند که شما اجازه دهید. وقتی کلمات در شما حالات احساسی منفی ایجاد می­کنند، آنها به صورت آزارنده شما را کنترل می­کنند. کلمات انتقادی یا سرزنش آمیز یا “من که بهت گفته بودم” شاید هدفشان آسیب رسانی نباشند، اما با این حال گاهی باعث تحریک واکنش احساسی منفی در شما می­شوند. حال شما می­دانید که چطور قدرت منفی آنها بر روی خودتان را خنثی کنید، و در عوض نتیجه­ی آن را به چیزی مثبت تغییر دهید. با مهارت در این تکنیک، خودتان را به یک انسان پویاتر و خوش فکرتر تبدیل می­کنید، که قدرتی که برای موفقیت در هر عرصه­ ای نیاز دارید خواهید داشت.
حتی اگر نسبت به محرک یک حالت خاص مطمئن نیستید، حداقل می­توانید حالت مطلوبی را که تجربه می­کنید شناسایی کنید. وقتی آن را شناسایی کنید، می­تواند یک پیوند به حالتی مثبت ایجاد کنید و جایگزین آن کنید. برای مثال، اگر به درستی یک پیوند به حالت آرامش ایجاد کنید، دفعه­ ی بعد که متوجه شدید که عصبی یا مضطرب هستید، می­توانید با تحریک پیوند آرامش اضطراب را با آرامش جایگزین کنید. اگر بتوانید ترس را هنگام وقوع شناسایی کنید، خیلی ساده می­توانید پیوند اعتماد به نفس را تکرار کنید. هر گاه کم کاری چهره ­ی خودش را نشان داد، پیوند به مصمم بودن و اشتیاق را فعال کنید، تا با آن مقابله کنید. البته، هر چه از خطرات پیوندهایی که حالات احساسی منفی ایجاد می­ کنند آگاه­تر باشید، بهتر می­توانید این پیوندها را خنثی کنید و حالات مثبت را جایگزین آنها کنید.

درباره ی مدیرکل

مطلب پیشنهادی

چطور از زنجیره عادت رها شویم

مردم بنده ی عادت هستند. وقتی چیزی را به اندازه کافی تمرین می کنید، در …

2 دیدگاه

error: Content is protected !!