خانه » آموزه های معنوی » اصول مراقبه
Man-Meditating

اصول مراقبه

مراقبه (مدیتیشن)

در مسیر معنوی مراقبه و دانستن اصول مراقبه ضروری است. اگر می خواهید به خود برترتان متصل شوید، باید بتوانید ذهن را از طریق مراقبه خاموش کنید. از طریق آن سکوت درونی می توانید بیاموزید که به صدای کوچک و آرام خود واقعی تان گوش فرا دهید. مراقبه دریچه ای به روی ادراک بالاتر است، که قفل دانش کامل درون قلب شما را می گشاید. از طریق خاموش کردن ذهن و تمرکز، اجازه می دهید دانش ذاتی درونی تان به درون هوشیاری تان جاری شود. این تجربه یکتا شما را به حقیقت ابدی می رساند.
مواردی که به عنوان اینجا ذکر کرده ایم، تقریبا در تمام مراقبه ها استفاده می شوند، ولی مراقبه به روش های مختلفی می تواند انجامشود و به شکل های مختلف صورت پذیرد، برخی از آنها ساده هستند اما می توانند واقعا قدرتمند باشند. از دیدگاه اندیشمندانه، یک مراقبه پویا به طور کلی می تواند به عنوان تفکر به صورت کنترل شده باشد. یعنی تصمیم گیری برای اینکه ذهن برای یک مدت زمانی در چه جهتی حرکت کند. این نوع مراقبه به رشد نظم ذهنی و تمرکز کامل کمک می کند. مثالی از این مراقبه تمرکز روی تنفس است. مراقبه می تواند یک تمرین یا انضباط رسمی باشد، یا صرفا فقط شامل ریلکسیشن، آرام کردن ذهن و در عین حال دیدن غروب زیبای خورشید، راه رفتن و لذت بردن در شگفتی های طبیعت باشد. هر لحظه از زندگی می تواند یک مراقبه باشد، اگر کاملا روی اینجا و این لحظه و هر کاری که دارید انجام می دهید و تجربه می کنید متمرکز شوید.
بالاترین شکل مراقبه برای هدف ارتباط با نور الهی، خدا و خود برترتان است. از طریق مراقبه، می توانید یک ارتباط قوی با مرکز خود برترتان و شعله سه گانه برقرار کنید. با مراقبه این فرصت را دارید که نور الهی را در همه چیز ببینید، زیرا نور در همه چیز وجود دارد. وقتی نور درون قلب و وجودتان را گسترش دهید، آن نور می تواند به بیرون ساطع شود تا به همه چیز تعالی ببخشد.

اصول مراقبه اصول مراقبه اصول مراقبه 1440556810314

اصول مراقبه

داشتن یک برنامه مدون روزانه برای مراقبه بسیار مهم است. بدون مراقبه روزانه، در مسیر برقرار ارتباط مجدد با خود واقعی تان پیشرفت نخواهید کرد. در اینجا چند تا از موارد اولیه وجود دارد:

مکان مراقبه

یک مکان خاص برای مراقبه می توانید مفید باشد، البته ضروری نیست. یک جای راحت و آرام پیدا کنید که بتوانید مراقبه کنید و کسی حواس شما را پرت نکند. شاید روی زمین، صندلی راحتی یا نقطه ای در باغ یا پارک باشد. دما باید متعادل باشد، سر و صدا و عوامل حواس پرتی کم باشند. وقتی یاد بگیرید که درون قلبتان متمرکز شوید و آسودگی و انزوای درونی را تجربه کنید، تقریبا همه جا می توانید مراقبه کنید.

طول مدت مراقبه

طول مدت مراقبه می تواند یک دقیقه یا کمتر یا چند ساعت باشد. برای مراقبه های ساختار یافته حداقل ۱۵ دقیقه توصیه می شود. برخی افراد زمان خاصی را به مراقبه اختصاص می دهند، البته انعطاف نیز لازم است، وقتی مراقبه بخشی از زندگی شما شود، اگر نباشد واقعا احساس می کنید یک چیزی کم است.

حالت مراقبه

مراقبه می تواند به صورت دراز کشیده نیز انجام شود، با اینکه برخی افراد مستعد را به خواب می برد، پس نشستن توصیه می شود. کمر باید تا جایی که می تواند صاف باشد زیرا چاکراها را در هماهنگی نگه میدارد و اجازه می دهد نور بیشتری گسیل شود. دستها را می توان روی ران یا در بغل قرار داد به طوری که کف دستها بالا باشد، که نشان دهنده گشودگی نسبت به فرایند است.

محافظت معنوی

یک گوی انرژی محافظ (نوری سفید یا آبی) را تصور کنید که کاملا شما را احاطه کرده و نسبت به هر اغتشاش یا تداخلی در طول مراقبه مصون است.

تنفس

قبل از شروع هر مراقبه ای، چندین نفس عمیق، آرام، و کامل می تواند مفید باشد. تنفس عمیق به آرام کردن ذهن کمک می کند و شما را راحت تر وارد حالت مراقبه می کند.

تمرکز قلب

 بسیاری از مکاتب دنیا قلب را به عنوان منبع انرژی و قدرت بی کران می دانند . گفته شده قلب جایی در انسان است که خدا در آن ساکن است، نقطه ی روح و جان که منبع الهام و عروج است. وقتی در طول مراقبه روی قلب متمرکز می شوید، به جرقه الوهیت که به خود برتر پیوند دارد متصل می شوید. از این سرچشمه نور، می توانید راه کار حتی سخت ترین مشکلات را نیز پیدا کنید.
وارد درونتان شوید و آگاهانه تمرکز کنید و تمام انرژی خود را به سمت قلبتان بکشانید. چند نفس عمیق بکشید تا زمانی که احساس آرامش کنید. برای تشدید احساس حضور در قلب، عشق عمیق به کسی که نزدیکتان هست را احساس کنید، یا یک گل رز زیبا یا شعله را در قلبتان تصور کنید.

افکار

ممکن است موقع مراقبه، افکارتان به صورت یک رشته پایان ناپذیر به درون ذهنتان سرازیر شوند. اگر این اتفاق افتاد، به آرامی توجهتان را به مراقبه برگردانید.

مراقبه کوتاه برای شروع روز

روزتان را با یک مراقبه کوتاه شروع کنید تا افکار و احساساتتان را با نور الهی همسو کنید، نور و خود برترتان به شما کمک می کنند که شکل روزتان را بسازید. به قلبتان توجه کنید و روی آن متمرکز شوید و به خود برترتان اتصال پیدا کنید. اجازه دهید نور قلب شما را سرشار کند، از یک هسته نور سفید، این نور را به بیرون بتابانید. با هر نفس آرام، اجازه دهید نور کمی بیشتر در تمام جهات گسترش پیدا کندی تا زمانی که کاملا با نور احاطه شوید. قلبتان را به روی انرژی عشق الهی بگشایید. سوال کنید تا خواسته خدا را بدانید و در طول روز با آن خواسته هدایت شوید.

حال که این اصول مراقبه را یاد گرفتید در طول روز هر گاه زمان داشتید می توانید مراقبه روزانه را انجام دهید.

درباره ی مدیرکل

مطلب پیشنهادی

Love to the loveless shown

چرا عشق ورزیدن به خودمان اهمیت دارد؟

شما یک خود واقعی دارید که نگران نیست، نمی ترسد، قضاوت نمی کند، خوشحال است و …

یک دیدگاه

error: Content is protected !!